Ez a könyv a jelenlegi helyzetben valahogy logikus választás szerintem és biztos vagyok benne, h egészen másként hatott és mást mondott nekem most, mint tette volna 1 évvel ezelőtt. Eszméletlenül időszerű és helytálló egy csomó megállapítása a mai helyzetben is, persze rengeteget válozott a világ több, mint 70 év alatt, de sok minden mégsem változott, a reakciók, a beidegződések, az emberi természet.
Camus egy fiktív pestsjárvány történetét írta meg, a történet az 1940-es évek Algériájában játszódik, a kikötőváros Oranban. Eleinte vaklármának tartják, azt gondolják, nem érinti őket, aztán a járvány, mindenki életét megváloztatja.
A mi polgártársaink sem voltak vétkesebbek, mint bárki más, csupán a szerénységről feledkeztek meg, ennyi volt az egész. Azt hitték, hogy az ő számukra még minden lehetséges, amiből az következik, hogy a csapások viszont nem lehetségesek. Csak kötötték az üzleteket, készülődtek utazásaikra, nézeteik voltak.
Az intézkedések, a reakciók is kísértetiesen hasonlók. Camus emberi sorsokon keresztül mutatja be a történéseket, főként a járvány ellen küzdő, főszereplő Rieux doktoron keresztül, de mellette fontos szerephez jut még többek között a városban ragadt újságíró, Rambert, egy jezsuita pap, a fiatal barát és egy nyugdíjas is. Szemléletesen mutatja be, hogy győz le – ha csak időlegesen is - a járvány egy modern várost, miközben hónapok óta élőben figyelhetjük, h teszi ezt egy másik járvány az egész világgal.
Az elrendelt intézkedések elégtelek ez nyilvánvaló. … Ha a járvány nem marad abba saját jószántából, a közigazgatás elképzelte rendszabályok nem fogják leküzdeni.
A legtöbb, úgy látszik, feladatul tűzte ki, hogy fényűzése fitogtatásával űzze el a pestist. Naponta, úgy tizenegy óra tájt, fiatal emberek és fiatal nők parádéja látható a főútvonalakon. Ilyenkor lehet átélni az életnek azt a szenvedélyét, amely csak növekszik a nagy megpróbáltatás alatt.
Az egyetlen rendszabály, mely úgy látszik, hatással volt az egész lakosságra, a takarodó elrendelése volt. Tizenegy órától fogva a város kővé dermedt a mindent elnyelő éjszakában.
És minden a legjobban ment volna, ha a járvány nem terebélyesedik ki, mint ahogy már láttuk. Mert ekkor egyszerre kevés lett a koporsó, nem volt vászon szemfedőnek, hely a temetőben.
Tíz kegyetlen hónap után viszont jön a fény az alagút végén és véget ér a bezártság.
Elmondhatjuk egyébként, hogy attól a pillanattól fogva, hogy a lakosságnak a legapróbb reménye lehetett, a pestis tulajdonképpeni uralma véget ért.
Szerette volna tudni, vajon lehetséges-e, hogy a pestis semmit sem változtatott meg a városban, és hogy minden ott folytatódik, ahol abbamaradt, azaz mintha mi sem történt volna.
A regénynek többféle értelmezése van/lehet, h mi mindent szimbolizálhat a pestis, erre minden más esetben valószínűleg fogékony is lettem volna, de most nem, mert most egyértelmű, h mivel azonosítja világszerte az a sok millió ember, aki az akutális események hatására újra kézbe vette a már-már elfelejtett klasszikust. Már január végén elkezdték vinni a francia olvasók, amikor még csak Kínában tombolt a járvány, de azóta a világ számos országában újra sláger lett, Japánban egy hónap alatt annyi kelt el belőle, mint a megelőző 31 évben összesen, kénytelenek voltak korlátozni a megvásárolható kötetek számát, és február óta több mint hétszer nyomták újra a regényt, így ez idő alatt több mint 150 ezer példányt értékesítettek belőle, a brit kiadásból pedig durván egy hónap alatt a tízszeresét adták el a megszokottnak, és ez még csak március végi adat.
A könyv az 1001 könyv, amit el kell olvasnod, mielőtt meghalsz listán is fent van.
Én már márciusban újraolvastam. De azóta annyi minden változott, talán megint neki kellene állnom. Addig is ez lesz a következő: Ljudmila Ulickaja / Csak egy pestis.
VálaszTörlés