2013. november 16., szombat

Mark Twain: Önéletrajz

Mark Twain akkor keltette fel igazán a figyelmemet, mikor sorra olvastam tőle jobbnál jobb, humoros, de nagyon is igaz idézeteket. Ezen felbuzdulva olvastam tőle novellákat, amik aztán annyira nem fogtak meg, de gondoltam megpróbálkozom az Önéletrajz c. írásával, ami aztán a cél biztos elérése érdekében a várólistámra is felkerült. Ezzel egyébként ennek a projektnek végére is értem, így már 3. alkalommal sikerült teljesítenem a „kihívást”:).


Azzal kezdi a szerző, h mire megjelenik az önéletrajza, ő már halott lesz, tehát tulajdonképpen a sírból szól hozzánk, így sokkal őszintébb lehet az ember. Az eleje annyira nem tetszett, kicsit úgy tűnt, ír mindenféléről, ami épp eszébe jut, történetek, csínytevések a gyerek- és fiatalkorából, mikor még Samuel Langhorne Clemensként egy postahajón volt kormányos majd utána törvényszéki ülésekről írt tudósításokat, amiket a Mark Twain (két öl) jelzéssel írt alá, így kiálltja be a Mississippin hajózó mélységmérő matróz a vízmélységet. A feléig csak a testvéreiről, szüleiről esik szó, majd feleségül vette Olivia Langdont, aki több, mint harminc évig a műveit szerkesztette. Sok érdekességet megtudunk a nagy íróról, pénzügyi befektetéseiről, arról, h az övé volt az első magántelefon a világon, érdekes, h sok művét pár éves szünettel írta, mert úgy érezte „kiürült a tartály”, így félre tette őket, majd 2-3 év múlva fejezte be őket, újult erővel és ihlettel. Mégis a férj, a családapa nem igazán rajzolódik ki a könyv lapjain, számomra még az sem volt világos, hány gyermeke is van tulajdonképpen, de a végén részletesen és megrázó módon számol be felesége és két lánya haláláról. Négy gyermeke közül hármat és a feleségét is túlélte.
Az író bevallja, h miközben életrajzát diktálta, ezrével jutottak eszébe olyan kalandok, amiket szégyell és egyiket sem volt hajlandó papírra vetni, volt egy olyan érzésem, h ezért is részesítette előnyben – a saját önéletrajzában (!) - a másokról szóló ilyen-olyan történeteket. Ezek viszont engem egyáltalán nem tudtak magukkal ragadni, persze néhányat érdekesnek találtam, de leginkább azokra a morzsákra buktam, amikben Mark Twain önmagáról árult el valamit.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése