2018. április 15., vasárnap

Umberto Eco: A rózsa neve

Régóta szerettem volna elolvasni már a regényt, ami az 1001 könyv, amit el kell olvasnod, mielőtt meghalsz listán is szerepel, idén felkerült a várólistámra, így most sikerült is. Egy rendkívül hosszú és összetett műről van szó, amit főleg eleinte egyáltalán nem volt könnyű olvasni, így felmerült bennem az is, h emiatt nem fogom tudni teljesíteni az idei várólistás kihívást, de végül sikerült. Sőt a végére már igazán magával is ragadott a történet és tetszett is, örülök, h rászántam magam végre az elolvasására.


A történet 1327-ben egy olaszországi bencés kolostorban játszódik, ahová a császár követe, Baskerville-i Vilmos ferences szerzetes és tanítványa, a bencés Melki Adso érkeznek. A cselekmény mesélője Adso, akinek elbeszélése 7 napra, a napok pedig a liturgikus órákra vannak bontva. Az események középpontjában egy haláleset áll, aminek felderítésére felkérik az éppen megérkező Vilmost és amit még több rejtélyes gyilkosság követ az elkövetkező napokban. A nyomozás során minden és mindenki gyanús, sok más egyéb kolostori bűnre is fény derül, mire minden szál a könyvtárhoz és egy titkozatos könyvhöz és annak elvakult őrzőjéhez vezet. Bár Vilmos rájön az igazságra, a könyvtárt felgyújtják, a tűz tovább terjed és az egész kolostor leég.
Én igyekeztem csak a gyilkosságokra koncentrálni, emellett nagyon sok a filozófiai, teológiai, erkölcsi stb. elmélkedés, a szerteágazó mellékszálak, amiket sokszor nem is nagyon tudtam követni. A regény egyszerre krimi és történelmi regény - ami eleven képet fest a késő középkor politikai, szociális és vallási konfliktusairól - és egy elég nehezen emészthető olvasmány. Gondolom pont ezért az 1980-as megjelenés után, Eco az 2011-es kiadásban megváltoztatta a mű nyelvezetét, h könnyebben lehessen értelmezni, az elbeszélést felgyorsította, a latin idézetekhez jegyzeteket fűzött, ezt sajnos már csak az olvasás után láttam, én az eredeti művet olvastam. A hatalmas sikert aratott könyv egyébként Umberto Eco szemiotikaprofesszor első műve volt, ami 1988-ban jelent meg magyarul. Már 1986-ban megfilmesítették Sean Connery főszereplésével.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése