2022. szeptember 15., csütörtök

Mindszenty József: Emlékirataim

Néhány éve hallottam erről a könyvről és azonnal felkeltette az érdeklődésemet, hamarosan meg is szereztem belőle egy antikvár példányt, de az utóbbi években egyre nehezebben vágok bele az ilyen vaskos kötetekbe, főleg, ha tudom, h nem egy habkönnyű olvasmány vár rám, ezért is került fel a kötet az idei várólistámra. Augusztus elején hirtelen kedvet kaptam hozzá és nagy érdeklődéssel kezdtem olvasni és meglepetésemre eleinte egész gyorsan is haladtam.
Nem sokat tudtam Mindszenty Józsefről, Magyarország utolsó hercegprímásáról, így örülök, h elolvastam ezt a könyvet, azért is, mert nagyon sok általános műveltségbeli lyukat tömött be, sok háttérinformációt adott a korról, ami idegenvezetőként is hasznos számomra. Kronológikus sorrendben íródott a könyv, bár elég keveset tudunk meg Mindszenty József életéről, mielőtt hercegprímás lett, de nagyon részletes az üldöztetésének leírása. 1948 karácsonyán tartoztatták le, majd az Andrássy u. 60-ban, az ÁVH székhelyén kegyetlen módszerekkel vallatták és 1949 februárjában életfogytiglani rabságra ítélték. A bebörtönzött, hallgatásra ítélt főpap részletesen ír a fogságáról, az akkori gondolatairól, az étkezésekről, a napirendről, a kegyetlenkedésekről, minek következtében 82 kilóról 44-re fogyott. Később az Amerikai Egyesült Államok követségén félrabságban élt, majd el kellett hagynia az országot. A vaskos kötet lapjain nem csak a kommunizmussal szembeni ellenállás szimbolikus figurájává vált Mindszenty személyes sorsa elevenedik meg, hanem a magyar katolicizmus és egész Magyarország 20. századi történetét is nyomon követhetjük. Megrázó és tragikus történelmi olvasmány.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése