2020. május 9., szombat

Wisinger István: A Nobel-díjas kém

Miután egy újságcikkben olvastam érdekeseket a könyvről és főszereplőjéről, Szent-Györgyi Albertről, gyorsan meg is vettem, de azóta is hiába várt olvasásra. Most a várólistámról került sorra.


Ahogy itt már sokszor leírtam, nagyon szívesen olvasok biográfiákat, itt is ezt vártam, de nem ezt kaptam. Már az elején az fura volt, h nem a híres tudós gyermek- vagy fiatalkoránál kezdődik, hanem azonnal belecsap a lecsóba, máris külföldön kutat, elismert tudós. Családjáról, hátteréről, életéről csak imitt-amott villant fel a szerző egy-egy részletet. Ami még ennél is jobban irritált, az az volt, h kb. 100-150 oldal erejéig a 2. világháború végkifejletének leírásába csöppen az olvasó, ahol 10-15 oldalon keresztül, még csak említés sem esik Szent-Györgyiről, helyette Hitler és Horthy a főszereplők. Ezt egy kicsit túlzásnak éreztem, ahogy a címet is, ami kimondottan szenzációhajhász, hisz szó sem volt róla, h a Nobel-díjas tudós kém lett volna, a szó hagyományos értelmében.
Ami érdekes volt, ahogy leírja a 2. világháború után a liberális érzelmű, eredetileg a kommunizmussal is szimpatizáló prof helyzetét és azt, ahogy a pártállam szépen lassan körbekeríti és megpróbálja bekebelezni, a saját tudósát szeretné látni benne.

Ahogy családjának fogalmazott: nem élhet olyan országban, ahol az elemi szabadságjogok is hiányoznak, ahol a barátait és az ismerőseit elhurcolják, és ahol egy idegen hadsereg garázdálkodik.

Egy ideig úgy tűnik, hiába ismeri fel ezt és szeretne Amerikába jutni, a róla Magyarországról érkező hírek megakadályozzák ezt.

A kommunista világszemlélet propagálói nem kaphatnak amerikai vízumot…
Végül mégis az Egyesült Államokban köt ki, ott még kétszer újra nősül, az állampolgárságot is megkapja, hírnevét tovább öregbíti a világban és itt hunyt el 93 éves korában. A könyv végén még van egy kis összefoglaló a főbb „szereplőkről”, hogy kinek hogyan alakult a sorsa. Összességében nekem csalódást jelentett a könyv, mert nem azt kaptam, amit vártam, ill. a híres tudós életének csak egy kis szeletét ismertette a „dokumentumregény”, aminek az oka számomra nem derült ki, de szerintem kár.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése