2010. március 5., péntek

Theodor Storm: Aquis submersus


Először évekkel ezelőtt került a kezembe a könyv, amikor Stormtől az Erdei tavat kellett elolvasnom, de ahogy az már lenni szokott a kötetben szereplő másik írás sokkal jobban felkeltette érdeklődésemet, köszönhetően a különös címnek. Akkor nagyon tetszett, el is olvastam egyszuszra és most, amikor véletlenül rábukkantam egy antikvárimban, nem tudtam otthagyni. Magam sem értem miért volt rám anno olyan nagy hatással, h a kedvenc könyveim közé is bekerült, de van benne valami, ami még most is nagyon tetszett, bár talán kevésbé, mint anno.
Igazából történetet olvashatunk a történetben, a keret lényege egy halott kisfiút ábrázoló festmény megpillantása és alatta a négy betűé C.P.A.S., ebből az utolsó kettő Aquis Submersus vagyis „víz alá merült”, tehát megfulladt, de mire utal az első két betű, talán Casu Periculoso „veszedelmes véletlenségből” vagy Culpa Patris „apja bűne miatt”? (Ezek a latin kifejezések vhogy olyan misztikus hangulatot kölcsönöznek a könyvnek, legalábbis nekem ez volt az érzésem.) A választ teljesen váratlanul egy régi láda feljegyzései között találja meg a kíváncsiskodó és itt veszi kezdetét a valódi történet, ami számomra nagyon érdekesen van tálalva, nem hosszadalmas, unalmas, hanem pörgő, lényegre törő, majd a meglepő fordulat, és a tragikus végkifejlet sem marad el.
Érdekesnek tartom egyébként, h ebből a sztoriból, ha egy kicsit még tovább színezte, részletezte volna Storm, szerintem akár egy többszáz oldalas regényt is írhatott volna, mégis megelégedett egy alig 70 oldalas novellaszerűséggel, ami így jó, ahogy van, ahogy már fent kifejtettem, egy izgalmas 1-2 órás olvasmány.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése