2011. május 10., kedd

Kurt Tucholsky: A gripsholmi kastély

Még anno tanultam Tucholskyról, mégsem akkor érintett meg, hanem a Das Ideal c., szerintem zseniális versével (magyar fordítása sajnos nincs, legalábbis nem találtam). Nemrég, mikor épp Stockholm és a gripsholmi kastély kapcsán olvasgattam, fedeztem fel ezt a könyvét, nem lehetett kérdés, h elolvasom, be is szereztem antikváriumból.


2 szál van a könyvben, azt nem állítanám, h 2 szálon futnak az események, mert azokból kevés van:). Szóval az egyik egy teljesen nyugodt, csendes, már-már idilli svédországi nyaralás. Tucholsky svéd kötődése érthető, 1929 óta itt élt, ez a népszerű kisregénye 1931-ben jelent meg.
Az egyes szám első személyű elbeszélő barátnőjével, Lydiával tölt 3 hetet itt, a gripshomi kastélyban laknak, élvezik felhőtlenül a pihenést, a szabadságot, a szerelmet. Kissé meglepő merészséggel ír a főszereplők kapcsolatáról, ill. erotikus kalandjukról a lány őket meglátogató barátnőjével, de mindezt anélkül, h közönséges lenne, sokkal inkább az olvasó fantáziájára bízza a dolgokat, mégis meglepő, mert a könyv pontosan 80 éves és akkoriban igazán merésznek számított.
A szerelmi történettel, önfeledt nyaralással párhuzamosan a másik szál, a nyaralók segítsége egy intézetben, a német nevelőnő zsarnoksága alatt nevelkedő kislánynak.
A stílusa valami hihetetlen könnyed, játékos, időnként kissé idióta;), a könyv egyszerre útinapló is és szerelmes regény is egy kicsit. Bár tetszett, de egy fél délutános könnyed kis olvasmány, ami különösebb nyomokat nem hagy az emberben.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése