2010. október 1., péntek

Tony Parsons: Männlich, alleinerziehend sucht... (Apa és fia)


Magyarul Apa és fia címmel jelent meg a könyv, de jelenleg nem kapható sajnos. Jó pár évvel ezelőtt egy barátom ajánlotta figyelmembe Parsonst, a Családban marad-ot olvastam tőle először, majd vadászni kezdtem ezt a könyvét, sikertelenül. Sem ez, sem a folytatása (Férj és feleség) nem volt kapható évekig, így – jobb híján - németül szereztem be őket és mivel nagyon tetszettek, gondoltam itt az ideje az újra olvasásnak. Már eleve nem értem, h miért nem adták ki újra ezeket éveken át, ahogy ezt már egy régebbi post-ban is kifejtettem. Az megint talány, h most mégis miért a 2. résszel kezdte az újra kiadást az Európa, merthogy pár hónapja lehet újra kapni a Férj és feleséget, csak hát az előzményének számító Apa és fia nélkül, elég fura…
Adva van egy boldog kis család, úgy tűnik minden klappol, majd a férj/apa egy pillanat alatt tesz tönkre mindent, egy minden szempontból szükségtelen félrelépéssel. Kissé hátborzongató, h még egy boldog kapcsolatot is milyen gyorsan el lehet rontani. A baj csőstől jön alapon nem csak a házassága megy tönkre, hanem még az állását is elveszíti és hipp-hopp munkanélküli, a 4 éves fiát egyedül nevelő apuka lesz, ami nyilván nem kevés kérdést és problémát vet fel, amikkel aztán megbirkózik. „Tanúi” lehetünk, ahogy újra felépíti az életét – új nő, új állás, de mivel az élet hullámvasút, máris jön az újabb hullámvölgy: szakítás, halál, elszakadás, az utolsó néhány fejezet igazán szívbemarkoló.
Szívszorongatóan tragikus és közben mégis sziporkázóan komikus mindaz, amit Parsons - aki szintén volt egyedülálló apa – főhősére mér.
Érdekes Harry szemével látni ezt a helyzetet, sok mindent lát úgy, ahogy mi nők, sok mindent másként, sok mindent nem ért meg a nőkben ill. velük kapcsolatban, sok mindent én nem értek vele ill. a férfiakkal kapcsolatban;), de ez így van rendjén, gondolom.


Parsons az a fajta író, akit mind a két nem szívesen olvas szerintem (és a tapasztalataim szerint;)). A téma főként a család, házasság, gyereknevelés, ezek inkább női témák, viszont a főhős/elbeszélő szinte mindig férfi, ahogy ugyebár az író is. Nőként érdekes az ő nézőpontját olvasni ezekről a témákról, meg ffiként is;), legalábbis gondolom:).
A cím nekem magyarul jobban tetszik (Apa és fia), mert ez tényleg egy apa-fiú történet, vagy inkább kettő, a főhős Harry és a fia Pat története, de ugyanúgy Harry és az édesapja története is, két csodálatos, bensőséges apa-fiú kapcsolat. A német cím (Férfi, gyermekét egyedül nevelő keres…) szerintem annyira nem jó, legalábbis nekem nem tetszik.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése