2016. december 4., vasárnap

Joseph Conrad: Herz der Finsternis

Régóta várakozó könyv volt, egyszer hallottam róla, felkeltette az érdeklődésemet és bár 1-2 éve beleolvastam, mégsem kezdtem neki, nem könnyű olvasmány.


A történetet az angol Charles Marlow meséli, aki azért érkezik a Kongó-medencébe, h megtalálja a híres elefántcsontvadászt, az eltűnt Kuntzot. A küldetést végül teljesíti, bár a célszemély a kisregény végén karjai között hal meg. Míg idáig jutunk, Conrad elénk tárja a gyarmatosított Afrikát, annak minden kegyetlenségével. Civilizálás címszóval fosztják ki, kínozzák meg és kényszerítik rabszolgaságra az őslakosokat, miközben semmi sem működik és úgy tűnik, esély sincs a fejlődésre. A szerző jól ismerte a gyarmatosítás körülményeit, hisz maga is járt egy hasonló expedíción, ez alapján írta meg leghíresebb művét.
A kisregényt leginkább választékos szókincse, leírásai, pontos karakterjellemzései és éles társadalomkritikája miatt tartják remekműnek. Ez bizonyára így is van, de – nekem legalábbis – többször kellett a sorok között olvasnom, találgatnom, mint azt szeretem, nehéz és nehezen emészthető olvasmánynak találtam. A könyv az 1001 könyv, amit el kell olvasnod, mielőtt meghalsz listán is megtalálható, magyarul A sötétség mélyén címmel jelent meg.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése