2012. április 18., szerda

Vass Virág: Krásznájá Moszkvá

Nálam elég gyorsan egy pikszisbe került Vass Virág Fejős Évával, de mégis nagyobb csalódást jelentett, mert anno még a Nők Lapjában szimpatikusnak találtam, ezért is érdekelt az első könyve a Vulevú, ami aztán nem tetszett. Nem volt annyira egyszerű, mint Fejősé, de egyáltalán nem az én világom volt, gondoltam ezzel be is fejeztem az olvasását, pipa. Aztán az egyik barátnőm, aki kb. ugyanazon a véleményen van F.É. ügyben, annyi különbséggel, h ő még mindig olvassa;), ajánlotta, h Vass Virág ezen regénye egész jó, mert elég hiteles Moszkva ügyileg és ezzel felkeltette az érdeklődésemet, nem annyira, h megvegyem:), de hozzájutottam és kíváncsian kezdtem olvasni.


Három harmincas nő sorsába nyerünk bepillantást, akiket összesodort az élet Moszkvában. Lili Magyarországról érkezik, válása után új életet akar kezdeni az orosz fővárosban, Kátya tehetséges és szép prímabalerina a Bolsojban, van egy szponzora, aki villát, ékszert, szőrmét vesz neki, Dácsát kap tőle premier ajándékként, cserébe persze kvázi a szeretőjeként funkcionál a lány. Nonita indiai újságíró, aki szintén a házassága elől menekül Moszkvába.
Összefonódik a 3 női sors, életük révén bepillanthatunk a moszkvai mindennapokba, az elképzelhetetlen gazdagság és szegénység hatalmas kontrasztjába. Mindhármukban közös, h sötét árnyak kísértik/kísérik őket a múltból, változásra vágynak, de míg a főhős, Kátya házasságban gondolkodik, a 2. másik nő pont ez elől menekül. A Krasznaja Moszkva, a kommunizmus illata egy reklámkampány kapcsán van a történetbe szőve, ami fordulatot hoz a főhősök életében. A kőkemény Kátya, az ünnepelt prímabalerina elég mélyre zuhan a csúcsról egy sérülés után, mindent elölről kell kezdenie, de képes feladni addigi luxus életét: az elegáns villából egy lakótelepi lyukba költözik, a Porschét villamosra cseréli, mert cserébe függetlenné válik, a maga ura lesz. A sorsa mind táncosként, mind nőként kétséges, de az élet váratlan, tökéletes megoldást kínál a problémáira. Az indiai és a magyar lány nem maradnak az orosz fővárosban, de mindkettőjük életének lökést ad a moszkvai kaland, alakjuk viszont végig kissé elmosódottnak hat Kátya mellett. Végül viszont mindhárman új lehetőséget kapnak a sorstól.
Jónak találtam a balett világ leírását, szeretem, mikor olyan zárt világokról olvashatok, melyekben nem vagyok jártas. Persze pont ezért az is lehet, h ez az ábrázolás nem autentikus, de számomra annak tűnt.
Tetszett, szórakoztató, könnyed, de nem bugyuta regény, egyszerre két-, számomra ismeretlen világba vezetett be (Moszkva, balett) és fent tudta tartani az érdeklődésemet, kíváncsi voltam, hogy alakul a szereplők élete.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése