2023. augusztus 6., vasárnap

Philippe Dana - Pierre Vasarely: Vasarely regényes évszázada

Amint hallottam a könyvről a tavalyi megjelenésekor meg is vettem, de azóta sem került sorra. Néhány hete viszont Pécsen jártam, ahol a Vasarely Múzeumot is megnéztük, ott viszont elég sok kérdés felmerült a művésszel és a műveivel kapcsolatban is, válaszokat viszont nem nagyon kaptunk, így már alig vártam, h belekezdjek a könyvbe. Úgy általában elég elnagyoltnak éreztem, persze lehet, h csak az én ismereteim voltak nagyon hiányosak és ez azért volt.
A fiatal Győző – Victor, aki Pécsen született és 24 évesen költözött Párizsba, először grafikusként reklámokon, hirdetéseken dolgozott, logókat készített és emellett a munka mellett is 30 évig kitartott. Mindig új utakat, új módszereket keresett, újítani akart. „…leszögezi, hogy a hagyományos festészet ideje lejárt, majd kijelenti, hogy a mozgás nem a kompozícióból, nem is a témából fakad, hanem a szem beavatkozásának következménye, amely egyedüli alkotóvá lép elő.” Létrehozza plasztikai ábécéjét, ez az alapja műelőállítási rendszerének. A formakészletet színkészlet is kiegészíti, ezernyi lapra nyomtatja ki mindegyik árnyalatot, majd kimetszi belőlük a kiválaszott formát. Ha az ábécé megvan és a mű sémája elkészült, a munkát már bármelyik ügyes ember befejezheti. 1957-ben felhagy a reklámmal, minden kortárs megmozduláson ott van világszerte, ezt egy másik tevékenység váltja fel: művének menedzselése. „Olyan művek előállítására dolgozott ki rendszert, melyek elsődleges célja tömegek elérése. Egy prototípusból kiindulva nagy számban lehet szerigráfiákat, szőnyegeket, szobrokat, freskókat másolni. A műkedvelők ezentúl pénztárcájuk vastagsága és a kívánt hordozófelület szerint vásárolhatnak. „ „A munkám abból áll, hogy kitalálom és megcsináltatom” – a mű már nem egyedi. Birtoklása már nem kizárólagos, nem egyetlen gyűjtőé, sokak számára hozzáférhető. Vasarely pontosan tudja, merre tart. Mindig a továbbadás lehetősége érdekli, az op-art mesterét, aki a világ összes retináját megbolondítja és ezáltal egy új művészeti korszak születésének hírnöke. Az op-art amerikai riválisa a pop-art, élén Andy Warhollal. 1969-ben lesz Magyarországon először kiállítása, a művész megkerülhetetlenné vált, még a kommunista rezsim számára is. Sok hírességgel (pl. Andy Warhol, aki aláírást kér Vasarelytől), politikussal (Georges Pompidou, Jacques Chirac) találkozik ill. van jóban, esetleg munkakapcsolatban (David Bowie), fiával, a szintén művész Yvarallal együtt tervezik a Renault logóját. De a rengeteg siker és elismerés mellett, azt is bőven megéli még, ahogy az op-art kimegy a divatból. Majd meghal a felesége, aki végig támogatta, majd jönnek az örökösödési családi viták. A könyv végén több mint 30 oldal szól ezekről a csatározásokról, amit elég nehezen lehetett követni szerintem, meg pl. engem – ilyen terjedelemben – nem is érdekelt. Az egyik szerző Vasarely unokája és örököse (egyetemes és erkölcsi jogi örököse, ahogy a könyvben áll), nem vagyok biztos benne, h ez jót tett a könyvnek. Jó lehetett volna, személyesebbé tehette volna, kis műhelytitkokat árulhatott volna el, de egyik sem történt. Vasarely, sem a művész, sem az ember nem kerül közel az olvasóhoz, nem lesz belőle valódi, hús-vér ember, a címre utalva pedig: ez a könyv minden, de nem regényes. Egyébként néhány fejeztet az unoka írt, de – tudom, nekem semmi sem jó – ezeket is kicsit furának éreztem, mintha előtérbe helyezné magát, minek? Ki ő? Szóval összességében nem igazán tetszett és bár mindenképpen többet tudok Vasarelyről, mint eddig, bőven maradtak még sötét foltok.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése