2011. április 3., vasárnap

Jasper Fforde: A Jane Eyre eset

Több helyen olvastam már a könyvről, csupa jót, így én is hozzáláttam, nem is csalódtam.


Az író egy alternatív világot épít fel, ami minden furcsaságával együtt, a könyvolvasóknak sok szempontból mégis igazán vonzó. Ebben a világban divatban van a kihalt fajok feltámasztása - csináld-magad klonozókészlettel:), repülő helyett léghajóval közlekednek, bizonyos emberekbe vészmegsemmisítő van építve, még mindig dúl a krími háború (igazából 1853-1856 között), nem lehet tudni a francia forradalom kimenetelét és senki nem hallott Churchillről. Viszont a lakosság lankadatlanul lelkesedik az irodalomért és a képzőművészetért, az egyik fő kérdés, ami újra és újra felmerül, h ki írta Shakespeare műveit, az egyetlen, amiben mindenki egyetértet, h nem ő maga. Ez az Anglia tele van Különleges Szolgálatokkal, a Külszol 27-nél dolgozik főhősünk, Thursday Next, irodalmi ügynök.
Napi rutin feladatai közé tartozik azon palimadarak kezelése, akik megvették az alkalmi áron kínált pl. Byron-verseket, aztán jajgatnak, mikor kiderült, h hamisítványt sóztak rájuk. Egy csapásra a feje tetejére áll azonban az élete Acheron Hades - a nem gonosz, csak alternatív erkölcsű;) - bűnöző zseni felbukkanásával. Acheron látomásokat vetít, nem hagy nyomot a filmszalagon, kacagva gyilkol, gondolatokat lop, na meg eredeti kéziratokat is, első körben Dickenstől a Martin Chuzzlewit c. művét, majd jön egy nagyobb falat, a Jane Eyre. Jane Eyre eset igazából csak az utolsó 100 oldalra kerekedik a sztoriból, amikor Hades Acheron a 107. oldalról elrabolja Jane-t, így az egyes szám első személyben mesélt történet itt be is fejeződik. Az irodalmi mesterdetektív Thursday persze megoldja a problémát, mert:
A kormányok és a divatok múlandóak, de a Jane Eyre örök. Nekem semmi sem drága, ha annak a regénynek a megmentéséről van szó.

Jane-nel karöltve visszatér a regénybe és neki köszönhetjük a történet boldog befejezését, a szerelmesek egymásra találását is, Charlotte Brontë egyébként Indiába küldte Jane-t;).
A történetet még színesíti pár vámpír, az Időrendőrség és időőrei, némi kis időutazás és időtorzulás, egy szórakozott, de zseniális professzor és könyvmoly lárvái;), akik szellemi táplálékként toldalékokat kapnak (LOL). Na meg a regény további remek, beszélő nevekkel ellátott szereplői pl. Lydia Letchup a sztárriporter, Pruslick, LaPozz, Ida Red és Franz Backer:).
Azzal együtt, h nagyon tetszett, időnként kicsit túl sok volt a szereplő nekem, meg az összefüggések, helyenként már nem is nagyon strapáltam magam, h mindent megértsek, mert reménytelennek tűnt. Mégis jól szórakoztam, nagyon sokat mosolyogtam és nevettem.
A könyv a Thursday Next-sorozat része, további 5 regény tartozik ebbe, remélhetőleg hamarosan magyarul is olvashatjuk őket.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése