2014. december 9., kedd

Toni Morrison: Jazz

Egy könyvet olvastam eddig a Pulitzer- és Nobel-díjas írónőtől és most jött a második ami ráadásul az 1001 könyv, amit el kell olvasnod, mielőtt meghalsz listán is fent van.


Az 1920-as évek Harlemében játszódó regény 1992-ben jelent meg. A cím alapján valami egészen másra számítottam, maga a jazz, a zene, szóba sem kerül, de a kor, amiben játszódik, az ennek a zenei stílusnak a virágkora, ill. a nagyváros élethez is ez passzol.
A központi témára, ami köré az egész regény épül, rögtön az elején fény derül: a középkorú Joe megölte fiatal szeretőjét, Dorcast. Felesége Violet így két okból is megdöbben: a férjének szeretője volt és még ráadásul gyilkos is.
Ezután a szereplők történetét és egymáshoz való viszonyukat boncolgatja. Az afro-amerikai házaspár, Joe és Violet délről származnak, ahol átélték a rasszista erőszak mindenféle formáját. New York, a nagyváros kínál nekik új lehetőséget, szabadságot. Megismerjük a házaspár közös több, mint 20 éves krónikáját. Bemutatja a fiatal lányt, az áldozatot Dorcast is és további szereplők árnyalják a regényt. Ráadásul szóhoz is juttatja őket, gyakran változik az elbeszélő személye, így ugrálunk a perspektívák között. Ízelítőt kapunk az afro-amerikaik helyzetéről is a vidéki Amerikában a századfordulón ill. a 20-as évek New Yorkjában.
Sokak szerint Morrison stilisztikailag legjobb műve ez, ami egyébként egy trilógia része. Magyarul is megjelent A kedves ill. A paradicsom is, ezek közé ékelődik be a Dzsessz. Nem tudtam, h van előzménye és folytatása is, de nem is zavart, önnállóan is megállta a helyét. Mondjuk nem is kaptam kedvet a másik két részhez, annyira nem tetszett ez. Nem nagyon tudtam mit kezdeni a szereplőkkel és őszintén szólva magával a történettel se nagyon… Elég vontatottnak is találtam, végig az volt az érzésem, h már hetek óta olvasom, aztán majdnem így is lett…

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése