2023. október 9., hétfő

Edith Bruck: Ki téged így szeret

Már többször szemeztem ezzel a könyvvel és a legutóbbi könyvrendelésemnél spontán meg is rendeltem. Mikor most elkezdtem olvasni konstatáltam, h kisregényeket tartalmaz a könyv, ami meglepett. Összesen 5 írás kapott helyett benne, ezek közül a címadó első, ami a leghosszabb és 4 további, rövidebb.
Az első, Ki téged így szeret c. kisregényét a túlélő Anna Frank naplójaként is szokás emlegetni. Bruck Edith magyar paraszti zsidó családból származik és ez a rövidke kis írás az ő saját élettörténete. Ebben meglehetősen tömören és szenvtelenül írja le tragikus és eseménydús életét, szerintem talán túlságosan tömören is. 12 évesen került a sátoraljaújhelyi gettóba, majd Auschwitzba, Dachaube és 1500 km-es gyaloglás után Bergen-Belsenbe, ahol végül nővérével együtt a felszabadulás is érte. Élete a háború és a koncentrációs táborok szörnyű megpróbáltatásai után sem lesz egyszerűbb, sem Magyarországon, sem Izraelben nem talája a helyét és önmagát, számos kudarc, csalódás és tragédia után végül Olaszországban köt ki. A további 4 rövid kis novella hangulata egész más, mindegyikben fiatal, zsidó lányok a főszereplők és minden történet így vagy úgy, kapcsolódik a holokauszthoz. Bár ezek nem önéletrajziak, azért a szerző életének 1-1 kis epizódja visszaköszön itt-ott. Két dolog miatt voltak számomra újszerűek Bruck Edith írásai, egyrészről, mert a falusi, szegény zsidók életéről ír, másrészről pedig női szemmel mutattja be a holokausztot, ami szintén ritkaság.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése